Pečujte o fungující, řešte nefungující

Nadpis může vyznít všelijak, význam má však jednoduchý a prostý – pečujte o to, co vám funguje. Mým cílem je poukázat zejména na problematiku při práci s lidmi. Pro snazší pochopení použiji příklad s automobilem, což může být některým bližší.

Pokud se v budeme starat jen o lidi, resp. věci, které nefungují – jsou rozbité – a nebudeme se starat o ty fungující, velmi pravděpodobně se nám stane, že budeme mít pocit, že pořád jen něco opravujeme, a vše nám málo vydrží.

Příklad s automobilem

Pokud nebudeme v autě pravidelně měnit olej – rozumějte starat se o něj – i když ho máme měnit jednou za 2 roky, resp. každých 15 000 km, tak nám velmi pravděpodobně vydrží klidně i 60 000 km. Vše bude fungovat jak má, a pak se zničehonic motor zadře – bez varování. Pravidelná výměna oleje by nás přišla na 1 hod času jednou za rok, a stála by cca 3 000 Kč. Oprava zadřeného motoru může stát klidně i 100 000 Kč a více (klidně i méně, záleží na typu auta a štěstí při zadření :-D). Někdy jsou investice do opravy tak vysoké, že se nevyplatí, a o naše oblíbené auto, které nám tak dlouho a hezky sloužilo, jsme přišli.

Pravidelná výměna oleje – to je součást péče o automobil
Pravidelná výměna oleje – to je součást péče o automobil

Auto sice fungovalo po celou tu dobu, ale kdybychom mu věnovali patřičnou péči, za „minimální“ peníze (v poměru opravy), vydrželo by mnohem déle.

Stejné to je u lidí – je potřeba se věnovat i těm, co se jeví jako ti, kteří nic nepotřebují a fungují skvěle. Podle mě je potřeba se jim věnovat, starat se o ně, mnohem více, než o ty, kteří nefungují. Protože pokud ztratíme ty, co nefungují, nic se nestane – lehce je nahradíme –, ale když ztratíme ty, na kterých to vše stálo, jen proto, že jsme se o ně nestarali, nahrazovat je budeme těžko.

Tady platí Paretův princip – 20 % lidí nám dělá 80 % výkonu. A proto se starejte o to, co funguje, a řešte to, co nefunguje – opravte, nebo vyměňte.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page